2013. október 25., péntek

1892-es meghívó kerekegyhái majálisra

Egy korábbi bejegyzéshez hasonlóan, újabb meghívót és a hozzá tartozó részletes leírást kaptam Kenyeres Tibortól, ismét hatalmas köszönet Neki ezért az érdekességért!

A meghívó

Kerekegyháza és a református gyülekezet történetének szép emléke vált ismertté ezzel a jó százhúsz éves meghívóval.

A teljes szövege: „Meghívó. A jászkerekegyházi ev. ref. iskola javára 1892. május 15-én ngs. Farkas János úr erdejében, a kastélyon felül lévő nyírfásban zártkörű majális rendeztetik, melyre t[isztelt] urat és családját tisztelettel meghívja a rendezőség. Belépti-díj páronként 1 frt 50 kr. Felülfizetések köszönettel fogadtatnak és hírlapilag fognak nyugtáztatni. Kezdete d. u. 3 órakor. Jó ételekről gondoskodva van. Bor ingyen. Kellemetlen idő esetén a mulatság a tanítói lakon fog megtartatni. Sziládi László Kecskemét.” [A zárójeles kiegészítés Kenyeres Tibortól]

Nézzük, miről mesél e meghívó!



Régi képeslap egy kedves olvasótól
Településünk létrehozója valójában a jászárokszállási közbirtokosság volt, amely az 1850-es években, amikor a pusztakerekegyházi legelőket állattartásra már nem tudták célszerűen használni, a Jászárokszállás tulajdonában lévő területen kitűzte az új település helyét, utcáinak vonalát, a telkeket. Ezen alapítás miatt kezdetben Jászárokszállási Kerekegyházának nevezték településünket, majd rövidebben Jászkerekegyházának. Az 1862-ben önálló községgé vált – de akkor még a jász anyaváros jogát alkalmazó – új település 1900-tól már csak a Kerekegyháza nevet viseli, s mikor a Jász Kerület is betagozódott a vármegyékbe (1876), az anyavárosi jog helyett az általános állami jogokat alkalmazták. 
Az „ev. ref.” rövidítés  az ’evangélium szerint reformált’ kifejezésre utal, mert 1881-től egyházunk neve így hangzott: „evangélium szerint reformált magyarországi keresztyén egyház”… 
A meghívóban írt majálist a református elemi iskola javára szervezték meg. Bizony, már az 1870-es években épült itt egy tanterem, s egy vallástanító-lelkészi lakás (egy épületben), s az istentiszteletek is a tanteremben voltak – írta Orbánné Beke Anikó a gyülekezettörténeti dolgozatában. Szerinte a tanterem, s a lelkészlak a mai parókia helyén voltak. (Ne feledjük, a ma ismert kántortanítói ház, s az elemi iskola csak később, 1928-ban épült; a templom pedig 1911-ben.) 

Nem tudhatjuk, hogy 1892. május 15.-én milyen idő volt, azt azonban tudjuk, hogy az év tavaszán Kecskeméten sokáig erős észak-keleti szél fújt, viszont május 27-től tíz napig 30 fok feletti meleg volt. 

 A „ngs” a nagyságos titulus rövidítése; Farkas János úr pedig a településünk alapításában nagy szereppel bírt balatoni Farkas Jánost (1824-1908) jelöli, kinek nevében a „balatoni” nemesi előnév nem a tóra, hanem a Heves megyei Balaton községre utal. Kastélya ma is áll, jelenleg magántulajdonban van. Annak környékén nagy erdőt telepített, részben a homok megkötése céljából, részben fafeldogozás céljára, amely a családjának az első világháború után szép jövedelmet hozott. A jászárokszállási születésű Farkas János ugyan római katolikus volt, mint a jászok, ám semmi felekezeti elfogultság nem volt rá jellemző. Az előző évben, 1891 októberében Jászkerekegyházán tartott püspöki látogatást Szász Károly, a dunamelléki református egyházkerület püspöke, aki Farkas János kastélyában szállt meg. Arról így tudósított a Protestáns Egyházi és Iskolai Lap című országos hetilapban az ismeretlenül maradt szerző. S a tudósításból a meghívóban írt majális helyszínéről is megtudunk valamit.

„Rövid beszélgetés után újra kocsikra ültünk, hogy hivatalos szállásunkat elfoglaljuk Farkas János földbirtokos ur fényesen berendezett úri lakában. Ő ugyanis jóelőre önkényt fölajánlotta szíves vendégszeretét és kath. vallású létére kérte a szerencsét, hogy püspök urat, úgyis mint régi barátját, s kíséretét magánál fogadhassa. Kastélya lépcsőzetének alján várta ő méltóságát az ősz házi úr, typusa az igazán törhetetlen magyar földes úrnak és mint a gyermek repesett örömében, hogy uj kastélyát ilyen vendég avatja fel, az igaz magyar-vendégszeretet templomává.
A gyönyörű parkot ültetvényeivel — mind a háziúr keze munkája, szorgalmának eredménye, a több ezer holdra menő erdősítés mellett, melyek mint püspök úr mondá — az egykori futóhomokot, buczkát Istenkertjévé teszik — szemlélgettük, s a kastély gyönyörű berendezését, melyben a patriarchalis otthonosság mellett, a modern technika kényelmi eszközei is feltalálhatók. Az estelinél szives házi gazdánk saját termésű remeknél-remekebb dinnyéi — melyek ő felsége asztalára is szoktak jutni — csábítottak bennünket az önmagunk elleni vétkezésre.  Kedélyes társalgás közt telt az idő, minek során megemlékezett szíves gazdánk arról a nagy fordulatról is, hogy ezelőtt 28-30 évvel a futóbetyárok szoktak nála ilyen tömeges látogatást rögtönözni, s ime most apostolok veszik erre utjokat. Bizony nagy változás! nem csak a természetben, a talajban, hanem a társadalmi és erkölcsi viszonyokban is. Sok ily derék embert hazánknak!”


Farkas- Kastély
 (A képen egy az 1900-as évek elejei képeslapon a Farkas-kastély. Érdekesség, hogy a homlokzati családi címer helyén ma egy ún. köztársasági Kossuth-címer van, azaz olyan, amit az 1849. április 14.-ei trónfosztás után alkottak meg és használtak. Jó lenne tudni, miért.)

A meghívó szerint a belépti-díj párok számára 1 forint és 50 krajcár volt. Összehasonlításként: abban az időben a 16 oldalas Protestáns Egyházi és Iskolai Lap egy száma 20 krajcár volt, egy féléves előfizetés vidékre pedig 4 forint 50 krajcár.

A belépti díj összege nem volt eltúlzott, a környező településeken (Kecskemét, Jászlajosmizse) rendezett táncmulatságoké is ennyi volt. Egyházkerületi közgyűlési jegyzőkönyvekből tudjuk, hogy 1894-ben a kerekegyházi gyülekezet 78 forintért kőpincét csináltatott, míg az 1895-ös – szintén az iskola javára rendezett - táncmulatság tiszta bevétele 80 forint volt. A felülfizetés azt jelentette, hogy a belépti díjon felül további adományt lehetett tenni az iskola javára. A „Sziládi László Kecskemét” kifejezés a kecskeméti nyomda megjelölése volt. Miként előző számunkban írtuk, a Sziládi Károly által 1841-ben alapított nyomda hosszú ideig a város első számú nyomdája volt, igényes, szép kiadványokat, kisnyomtatványokat készített. 

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése