2013. január 26., szombat

Kerekegyháza ELSŐ vasútállomása

Aki szorgalmasan olvassa az oldalt, az egyrészt jól teszi, másrészt pedig már találkozhatott egy, A kerekegyházi vasútállomásról is szóló bejegyzést, amely a hetényegyházi vasútvonallal kapcsolatosan került szóba. A hangsúly nem véletlen, ugyanis meggyőződésem, hogy nagyon kevesen tudhatnak arról a - talán mondhatjuk így - tényről, hogy a jelenleg ismert vasútállomás nem az első és nem is az egyetlen már nem működő vasútállomása a városnak!
Kerekegyháza területe eléggé kiterjedt, ahogyan az a lenti térképen látszik, határa lenyúlik egészen a mai 52-es sz. főúton túlra is, magába foglalva a Kecskemétet - Izsákkal összekötő mellékút egy kis szakaszát is. Nem volt ez másképp régen sem, és ez azért fontos, mert ezzel egyértelműen magyarázható, hogyan tartozhatott Kerekegyházához ez az állomás!

Kerekegyháza jelenlegi határai (Forrás: google maps)

A Kecskemét - Fülöpszállás vasútvonalat 1895-ben nyitották meg, amely helyiérdekű vasútvonalként épült azért, hogy Kecskemétet összekösse a Budapest - Kelebia vonallal is. Nyomvonala 43 km hosszú, 1435 mm nyomtávolságú, melyen többnyire mezőgazdasági termények szállítása folyt. 
1973. január 30-án (néhány nap híján pont 40 éve) a Korhánközi út biztosítás nélküli átjárójában súlyos baleset történt, amikor is a vonat összeütközött a menetrend szerinti, Helvéciára közlekedő autóbusszal. 37-en életüket vesztették, és sokan megsérültek a balesetben... 
A vasútvonal 2007-ig adott lehetőséget személyszállításra, manapság a Kecskemét - Ágasegyháza szakaszt teherforgalomra használják.

A vasútállomás egy 1885-ös térképen látható először... (Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy hogyan szerepelhet 10 évvel korábbi térképen? Talán a térképek későbbi "frissítései" és utólagos javításai magyarázatul szolgálhatnak erre.) ... és talán utoljára, legalábbis eddig nem sikerült felfedezni másik forrást, amiben ezen a néven szerepel az objektum:

Kerekegyháza vm. - 1885. (Forrás: arcanum)
 
Ezen a térképen Kecskemét felől érkezve a Köncsög megállóhely után következett, viszont egy jóval későbbi, 1943-as térképen már a Kerekegyháza elnevezést nem találjuk. Talán az 1937-es vasútvonal felújításnak köszönhetően rendeződhettek át a megállóhelyek és állomások is, feltételezhetően így lett a Kerekegyháza vasútállomásból a ma is erre a névre hallgató Köncsög:

Köncsög (Kerekegyháza) vá. - 1943. (Forrás: arcanum)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése