2013. december 14., szombat

Hetényegyháza - Kerekegyháza vasútvonal 3.

Az előző blogbejegyzésből kiderül, hogy a Lajosmizse - Kecskemét, illetve az erről a vonalról leágazó Hetényegyháza - Kerekegyháza vasútvonal előkészületei nem mentek túl gördülékenyen. 
Az engedélyezés előtti és utáni időszakokban számtalan hivatalos bejárás történt mind a kecskeméti városvezetés, mind a vasúttársaság, illetve a kivitelezők részéről. 

Térkép
Így 1896. november 30-tól kezdve egészen a véglegesnek mondható építési engedély kiadásáig (1902-től módosításokat alkalmaztak), 1904. júniusáig folytak a tárgyalások és az ezzel együtt járó bejárások. Ezeken a vonalvezetést, a vasúti épületek elhelyezésének helyét és egyéb építési kérdésekben döntöttek, megállapodtak a motorüzem engedélyezésének feltételeiben, a motorkocsikra 50 km/h sebességet állapítottak meg. (A vonalra egyébként gőz üzemet is engedélyeztek, melynek 40 km/h sebességet írtak elő.)
Kijelentették, hogy naponta hét motor fog rendelkezésre állni, melyből hat fog naponta közlekedni. Az építési engedély ezenkívül meghatározta az állomások vágányainak hosszát, az állomásokon létesítendő épületeket és különféle berendezéseket. A legnagyobb emelkedő 5 % -os, a legkisebb ívsugár 250 m lehetett.
Az 1904-es építési engedély kiadása után azonnal elkezdték a munkálatokat, melyet 1905. januárjában be is fejeztek. A Kerekegyházi vonallal egyidőben 5 állomást és 10 megállóhelyet is létesítettek, illetve Kecskeméten 1530m, Lajosmizsén pedig 770m vágánybővítést eszközöltek. 
Az épületeket a HÉV szabványok szerint képezték ki, Kerekegyháza végállomáson mozdonyszín, víztorony és laktanya is készült. 
A 29,3 km-es lajosmizsei és kerekegyházi szakaszok építési költsége 1929 ezer koronát tett ki, így többszöröse lett az előirányzott kivitelezési értékeknek. Ebből 227 ezer korona esett a kisajátításra, 234 ezer korona az alapépítményre, 768 ezer korona a felépítményre, 163 ezer korona a magasépítményekhez és 309 ezer korona a forgalmi eszközökre. 

 A vasútvonal végtére is 1905. januárjára elkészült, így a kecskeméti újságok nagy örömmel tudatták, hogy a Kereskedelemügyi Minisztérium Bizottsága 1905. január 14-én tartja a vonalak műtanrendőri bejárását. 
Részlet a Kecskeméti Lapok január 15-i számából: 
"A bejárás után körülbelül száz tagú társaság gyűlt össze ünnepi lakomára a Millekerhez. Az első felköszöntőt Bagi László h. polgármester mondotta Hieronymi Károly kereskedelmi miniszterre, megköszönve annak támogatását, akinek nevében viszont Petényi főfelügyelő üdvözölte Kecskemét városát. - Ezután Lángos Kálmán pestmegyei árvaszéki ülnök dicsőítette rajongó beszédében Kecskemétet, Török Emil ugyancsak Kecskemétet, Győrffy Balázs az építőmérnököket. Lapunk zártakor a víg társaság még együtt ül vidám pezsgőzés mellett."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése