2013. december 12., csütörtök

Hetényegyháza - Kerekegyháza vasútvonal 2.

Korábban az oldalon már lehetett olvasni a Hetényegyháza - Kerekegyháza vasútvonal gyalogos bejárásáról a vasút múltbaveszett nyomai után kutatva. Sajnos a néhány állomásépületen és 1 db MÁV feliratú földbe ásott kövön kívül, csak a Kerekegyházára bekanyarodó töltés jelzi, hogy itt valaha vasúti közlekedés folyt.
Kis könyvtári kutatás közben rábukkantam a Kecskeméti Füzetek című kiadványsorozatra, melynek egyik része a Kecskemét környéki vasútvonalakat veszi szemügyre, címe: Horváth Ferenc: Kecskemét vasútjai. Forrásként ezt a kiadványt használtam a bejegyzés készítéséhez!

Gerster Béla (kkmk.hu)
Miután 1889-ben megnyitották a Budapest - Lajosmizse, 142-es számú vasútvonalat a HÉV társaság egy időre szüneteltette a vonal folytatását Kecskemétig. Az egyre erősödő Kecskeméti "nyomás" hatására (a városi támogatás 130ezer Ft lett) viszont elkezdődtek a tárgyalások a vasútvonal bővítéséről, meghosszabbításáról. Mint kiderült, ez nem volt egyszerű, hiszen rengeteg vita előzte meg az építést. 
Többek között olyan problémák merültek fel, hogy Kecskemét északi vagy déli részén vezessék be a városba a vonalat, vagy hogy melyik állomáshoz csatlakozzon, ezen kívül voltak olyan vélemények is, hogy a városnak inkább a Tisza felé vezető tiszaugi vasútvonalat kellene támogatnia. 

Wéber Ede (wikipedia)
1894-től kezdve a település kiadta az előmunkálati engedélyt a Kecskemét - Lajosmizse vonal megépítésére, Jászkerekegyházi leágazással. Az engedélyesek között volt Wéber Ede, aki köztiszteletben álló személynek számított Kecskeméten, a nevéhez fűződik az első kecskeméti HÉV vonal megépítése is; rajta kívül megjelent Gerster Béla, budapesti mérnök is. Kettejük között a sajtóban és a tanácsüléseken is lejátszódó, személyeskedést nem nélkülöző vita alakult ki. Eközben a tanácstagok egyre inkább elveszítették bizalmukat Wéber Ede irányába, aki javaslatait visszavonva gyakorlatilag visszalépett a vasútvonal megépítésétől, így a vasút kivitelezését Gerster Béla és Török Emil nyerték meg (1902). Ezzel befejeződtek az előmunkálatok és megkezdték az építkezés előkészületeit.

(Folytatása következik)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése