Aki szorgalmasan olvassa az oldalt, az egyrészt jól teszi, másrészt pedig már találkozhatott egy, A kerekegyházi vasútállomásról is szóló bejegyzést, amely a hetényegyházi vasútvonallal kapcsolatosan került szóba. A hangsúly nem véletlen, ugyanis meggyőződésem, hogy nagyon kevesen tudhatnak arról a - talán mondhatjuk így - tényről, hogy a jelenleg ismert vasútállomás nem az első és nem is az egyetlen már nem működő vasútállomása a városnak!
Kerekegyháza területe eléggé kiterjedt, ahogyan az a lenti térképen látszik, határa lenyúlik egészen a mai 52-es sz. főúton túlra is, magába foglalva a Kecskemétet - Izsákkal összekötő mellékút egy kis szakaszát is. Nem volt ez másképp régen sem, és ez azért fontos, mert ezzel egyértelműen magyarázható, hogyan tartozhatott Kerekegyházához ez az állomás!
![]() |
Kerekegyháza jelenlegi határai (Forrás: google maps) |
A Kecskemét - Fülöpszállás vasútvonalat 1895-ben nyitották meg, amely helyiérdekű vasútvonalként épült azért, hogy Kecskemétet összekösse a Budapest - Kelebia vonallal is. Nyomvonala 43 km hosszú, 1435 mm nyomtávolságú, melyen többnyire mezőgazdasági termények szállítása folyt.
1973. január 30-án (néhány nap híján pont 40 éve) a Korhánközi út biztosítás nélküli átjárójában súlyos baleset történt, amikor is a vonat összeütközött a menetrend szerinti, Helvéciára közlekedő autóbusszal. 37-en életüket vesztették, és sokan megsérültek a balesetben...
A vasútvonal 2007-ig adott lehetőséget személyszállításra, manapság a Kecskemét - Ágasegyháza szakaszt teherforgalomra használják.
A vasútállomás egy 1885-ös térképen látható először... (Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy hogyan szerepelhet 10 évvel korábbi térképen? Talán a térképek későbbi "frissítései" és utólagos javításai magyarázatul szolgálhatnak erre.) ... és talán utoljára, legalábbis eddig nem sikerült felfedezni másik forrást, amiben ezen a néven szerepel az objektum:
![]() |
Kerekegyháza vm. - 1885. (Forrás: arcanum) |
Ezen a térképen Kecskemét felől érkezve a Köncsög megállóhely után következett, viszont egy jóval későbbi, 1943-as térképen már a Kerekegyháza elnevezést nem találjuk. Talán az 1937-es vasútvonal felújításnak köszönhetően rendeződhettek át a megállóhelyek és állomások is, feltételezhetően így lett a Kerekegyháza vasútállomásból a ma is erre a névre hallgató Köncsög:
![]() |
Köncsög (Kerekegyháza) vá. - 1943. (Forrás: arcanum) |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése